Čeština CZ English EN

Jak revitalizovat použitý průmyslový olej přímo ve strojním zařízení?

Jak revitalizovat použitý průmyslový olej přímo ve strojním zařízení?

Každý olej provozem stárne vlivem oxidace, a to způsobené jak tepelným zatížením, tak chemickými reakcemi vznikajícími stykem oleje s vnitřními funkčními plochami stroje. Pomineme-li postupný úbytek aditiv a změny viskozity, pak největším problémem současných průmyslových olejů je vznik úsad, kalů a laků tzv. Sludge a Varnish.

Každý olej provozem stárne vlivem oxidace, a to způsobené jak tepelným zatížením, tak chemickými reakcemi vznikajícími stykem oleje s vnitřními funkčními plochami stroje. Pomineme-li postupný úbytek aditiv a změny viskozity, pak největším problémem současných průmyslových olejů je vznik úsad, kalů a laků tzv. Sludge a Varnish.

Tyto úsady narušují mazací film a zvyšují tření na pohyblivých částech. Produkty degradace oleje jsou velmi lepivé a zachytávají na sebe větší částice tzv. tvrdého znečištění. Vyšší tření na povrchu zasaženého  okem neviditelnou mikroskopickou vrstvou úsad znamená lokální zvýšení teploty, zvýšené namáhání stroje, rychlejší opotřebení, a v důsledku toho rychlejší degradaci oleje i vznik dalších úsad. Úsady negativně ovlivňují zejména ventily, čerpadla, hydromotory, ložiska, soukolí převodovek, teplosměnné povrchy chladičů atp. Tzv. potenciál k tvorbě těchto úsad je bohužel ještě vyšší u modernějších málo polárních olejů, jako jsou skupiny zejména API II,III, ale i IV. Zatímco u starších olejů skupiny API I probíhala degradace oleje lineárně, u nových typů olejů probíhá zpočátku rovněž lineárně, a to dokonce s nižším gradientem, ale po jisté době se tento průběh rychle mění na exponenciální, kdy se v oleji začne náhle tvořit velké množství organických polymerních produktů stárnutí, označovaných jako kaly a laky. (viz. graf1)

Graf 1: Porovnání trendů degradace tradičních a moderních olejů

Obsah obrázku text, řada/pruh, Vykreslený graf, diagram

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Jak analyzovat tento nebezpečný bod zlomu?

Zkouška, která se ukázala jako nejslibnější při prokazovaní přítomnosti produktů degradace, se označuje jako Membrane Patch Colorimetry (MPC). (Od r. 2012 podle normy ASTM D7843.)
Je to jednoduchá testovací metoda, při níž se smíchá 50ml vzorku zkoušeného oleje se stejným množstvím rozpouštědla a filtruje se přes laboratorní membránu s póry o velikosti 0,45 µm. Kolorimetr potom vyhodnotí zbarvení membrány způsobené zachycenými nerozpustnými nečistotami a produkty degradace. Změna barvy membrány je charakterizována bezrozměrným číslem ΔE. Čím vyšší je znečištění oleje, tím vyšší je ΔE a zároveň potenciál k tvorbě úsad v olejovém systému (neboli Varnish Potential). Podle naměřené hodnoty je pak možné snadno zařadit stav oleje do těchto 4 skupin (viz.obr.1), přičemž snahou je udržet olej co nejdéle v provozuschopném stavu, tedy v oblastech s ΔE do 15-20.

 

Obr.1 Úroveň znečištění oleje na membráně MPC.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky

Jak tedy dosáhnout toho, aby se ΔE oleje ve stroji drželo na minimální úrovni po co nejdelší dobu?

Firma Ekolube s.r.o. přichází na trh se zajímavou novinkou. Přípravek VS Oil Booster, který firma od letošního roku nabízí, umí nejen udržet dlouhodobě olej se znečištěním na úrovni ΔE ≤15, ale navíc dokáže rozpustit polymerní úsady v již degradovaném oleji a uvést jej tak do stavu, který nevyžaduje jeho výměnu a umožňuje další bezpečný provoz oleje v zařízení. Pro názornost níže několik vzorových příkladů provozu olejů bez a s přípravkem. (Obr.2)

 Obr.2

            

Obsah obrázku snímek obrazovky, text, Materiální vlastnost, design

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

                                   

 

 Obr.3 Úprava množství nečistot v již použitém oleji s pomocí VS Oil Booster

Obsah obrázku snímek obrazovky, text, Obdélník, čtverec

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Z uvedeného je patrné, že přípravek Ekolube VS Oil Booster dokáže nejen výrazně zpomalit stárnutí čerstvého oleje (Obr.2), ale hlavně revitalizovat již použitý olej rozpuštěním částic kalů a laků nahromaděných v oleji vlivem provozu a vzniklých zejména tepelným zatížením a oxidací oleje. Kromě rozpuštění a dispergace částic kalů v celém objemu oleje však zvládne i vyčistit od usazených laků funkční plochy olejového systému!

Výše uvedené však není zdaleka vším čím přípravek VS Oil Booster přispívá k vyšší užitné hodnotě oleje.

Další výhody použití aditiva Ekolube VS Oil booster

·         Rychle a bezpečně rozpouští a odstraňuje organické úsady uvnitř celého stroje.

·         Účinně čistí olejové systémy při výměnách olejových náplní, odstraňování úsad a laku (varnish).

·         Zvyšuje schopnost rozpouštět polymerní organické nečistoty ve stávající olejové náplni.

·         Poskytuje dlouhodobou ochranu systému proti vzniku úsad, šlemů a měkkých kalů.

·         Zlepšuje oxidační stabilitu oleje

·         Díky polárním vlastnostem posiluje mazání - snižuje tření a opotřebení třecích ploch

·         Zvyšuje hydrolytickou stabilitu oleje a přísad zejména u esterových olejů

·         Zlepšuje odlučování vzduchu z oleje

·         Regeneruje pryžová těsnění - brání průsakům oleje

·         Prodlužuje životnost maziva v zařízení

·         Plná kompatibilita s minerálními i syntetickými PAO a esterovými oleji

Přísadu VS Oil Booster lze použít již v koncentraci 5% v olejové náplni stroje. Optimální je však koncentrace alespoň 10% . Před aplikací revitalizační a čistící přísady VS Oil Booster je vždy vhodné kontaktovat výrobce pro zjištění kompatibility s vašim olejem a dalších technických ukazatelů.

 

Lubomír Tresner

Ekolube,s.r.o.

 

 

 

 

Kontaktujte nás

Máte obecný dotaz, nebo Vás zajímá něco konkrétního? Neváhejte nás kontaktovat, obratem se Vám ozveme!
Mám zájem o spolupráci